Jelenlegi hely

Részképességzavar – a diszgráfia és a diszkalkulia démona (2.)

Diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia – a rettegett hármas, amin csak a szülői és a pedagógusi türelem segíthet.

Az írott szó nehézsége

Az olvasási problémákhoz gyakran társul az írás zavara, a diszgráfia. Gyermekenként eltérő, hogy kinél melyik van túlsúlyban.

  • a diszgráfiás gyermek írása rendezetlen, szinte olvashatatlan
  • a hasonló betűket összekeveri (b-d, b-p),
  • az azonos írómozdulattal kezdődő betűket eltéveszti (l-f, a-o),
  • szavakat értelmetlenül egybe- vagy különír,
  • elhagy vagy betold szótagokat, a mondatokat félbehagyja
  • nem ismeri fel a rövid és hosszú mássalhangzók (l-ll, sz-ssz), illetve magánhangzók (o-ó, i-í) közötti különbségeket, így helyesírása is gyenge
  • a másolás jobban megy neki, de diktálás után nem tud írni, mert nem emlékszik a betűk alakjára
  • egy-egy betűt hibátlanul leír, de az összekötéssel már nehézségei vannak
  • térbeli tájékozódási zavara miatt problémát jelent számára a szöveg elhelyezése a papíron: sorai rendezetlenek, kifutnak a füzetből, a betűk nagysága változó

A diszgráfiás gyermek az órán legtöbbször már nem ír, kilátástalannak tartja, hogy lépést tartson a többiekkel. A házi feladatot – ha elég sok idő áll a rendelkezésére – szépen elkészíti. Ha kevésbé kitartó, egyszerűen “elfelejti” megcsinálni vagy mást kér meg rá.
 

A számok világa

A tanulási zavarok közül talán a legkevésbé közismert a diszkalkulia. A számolási zavarral küzdő gyermek nem pusztán kevésbé tehetséges a matematikában társainál, hanem speciális problémái vannak. A diszkalkulia, a diszlexia és a diszgráfia kialakulásának okai hasonlatosak, de nem feltétlenül jár együtt a három részképességzavar. Egyes nézetek szerint a diszkalkulia nem sorolható a részképességzavarok közé, meghatározása szerint inkább az agyban egymással kölcsönhatásban lévő rendszerek közötti funkciózavar.

  • A diszkalkuliás gyermek nehezen ismeri fel a szimbólumokat – a számokat és a matematikai jeleket – és azonosítja őket tartalmilag.
  • Problémája van a sorozatok és szabályok alkotásával, a térbeli és síkbeli viszonyok érzékelésével.
  • Amíg erősen koncentrál, képes jól megoldani a feladatot, de figyelme hamar fárad, és egyre több hibát vét.
  • Egy újabb példa esetén nem tud új megoldást találni, az előzőt ismétli.
  • Többjegyű számoknál könnyen eltéveszti a számok sorrendjét (134 helyett 143-at ír).
  • A számokat fordítva írja le (23 helyett 32-t).
  • A műveleti jeleket rosszul ismeri fel (12:4=16).
  • Számemlékezete kis terjedelmű: az egymás után sorolt számokból keveset tud visszaidézni.
  • A számokat kiragadva környezetükből -más méret, más szín, szaggatott vonalvezetés – nehezen vagy nem ismeri fel.

 

Segítő türelem

A részképességzavarral küzdő gyermekek az olvasás, az írás vagy a számolási műveletek elsajátításához hosszabb időt, több gyakorlást és megerősítést igényelnek. Szükségük van környezetük bátorító magatartására. Ha saját tempójukban haladhatnak, teljesítményük javul. A jelenlegi iskolarendszer egyforma gyerekekre szabott követelményei azonban nem hagynak elég időt, így a tanulási zavaros gyermekek része az állandó kudarc.
A tanulmányi sikertelenség és az ebből fakadó szégyenérzet következménye lehet, hogy viselkedésük megváltozik: bohóckodóvá vagy agresszívvé válnak. Akár bele is betegedhetnek a sorozatos kudarcélménybe. A pedagógusok és a szülők részéről kifogyhatatlan türelmet igényel a velük való foglalkozás, el kell fogadniuk, hogy ezek a gyermekek nem lustaságból teljesítenek rosszul. Nem szabad megszégyeníteni, szidalmazni őket. Érdemes mielőbb szakemberhez fordulni, a megfelelő terápiával jelentős javulás érhető el.

 

Semei Györgyi
gyógypedagógus

Forrás: bebikkicsikesnagyok.hu

Neked ajánljuk!

Hogy kerüljük el a karácsonyi túlevést?

Hogy kerüljük el a karácsonyi túlevést?

Az ünnepi ételek és desszertek bősége sokunk számára kihívást jelent. Hogyan élvezhetjük ki az ünnepi asztal örömeit anélkül, hogy túlevésbe csúsznánk? Völgyesi Anett, funkcionális táplálkozási tanácsadó hasznos tippeket hozott nekünk, hogy meg tudjuk tartani a mértéket, miközben élvezhetjük is a finom falatokat.
Címlap Édesítsünk természetesen, cukor nélkül

Édesítsünk természetesen, cukor nélkül

A fogyókúrázóknak vagy friss életmódváltóknak gyakran éppen a cukor és az édes ízek hiányoznak a legjobban. Az ünnepi időszak közeledtével mindannyian szeretnénk valami finomsággal megörvendeztetni szeretteinket, miközben egyre többen keresünk egészségesebb alternatívákat. Hogyan lehet édességeinket és desszertjeinket természetes módon, cukor nélkül elkészíteni anélkül, hogy kompromisszumot kötnénk az ízélmény terén? Ehhez hozott Nektek most tippeket Völgyesi Anett, funkcionális táplálkozási tanácsadó, sportedző.
Aki kicsiben tervez, előbb-utóbb nagyban is fog: bakancslista a téli szünetre

Aki kicsiben tervez, előbb-utóbb nagyban is fog: bakancslista a téli szünetre

A bakancslista is egy élettervezési módszer, kicsit játékosabban, de tervezésre ösztönöz. Jó módszer a gyerekek és magunk előre tervezésre szoktatására.
Karácsonyi fényárban úszó csodaházak, avagy a legszebb karácsonyi kiránduló helyek

Karácsonyi fényárban úszó csodaházak, avagy a legszebb karácsonyi kirándulóhelyek

Karácsony gondolatán, nincs az a fényár, amitől besokallnék, még ha az egész ország egy csillogó villogó nagy meseházzá öltözne, én azt is gyönyörűnek látnám. Lassan a porták ünnepi kivilágításba borulnak, ám vannak, akik igazán kiemelkedő módon öltöztetik fel házaikat, és turistalátványossággá növik ki magukat kicsik és nagyok örömére egyaránt.
Ugrás az oldal tetejére