Egy jól kialakított tanulósarok segíti a koncentrációt és a hatékony tanulást, különösen, ha gyerekekről van szó. Fontos, hogy a tér rendezett, kényelmes és inspiráló legyen.
Hoztam néhány ötlet, hogyan alakíthatsz ki ideális tanulósarkot.
Attól függetlenül, hogy ismert, vagy jártas vagyok a témában, szeretek tájékozódni, hogy mik azok az új „irányelvek”, amik mentén megszólíthatóak a mostani gyerekek. Pont ilyen téma a menstruáció kérdése is. Kamaszlány anyukájaként pedig elkerülhetetlen volt, hogy ez előbb utóbb nálunk is napirendre kerüljön.
Emlékszel még gyerekkorodból az összebújós meseolvasásokra? Az első kiböngészett betűkre, mikor végre összeállt egy szó? A takaró alatt zseblámpával olvasott regényekre? A könyvek világába belépés élménye egy életre elkísér bennünket.
Sok szülő csak az iskolaérettségi vizsgálatok során szembesül azzal, hogy óvodás gyermekének a rajzkészsége, vonalvezetése még nagyon távol áll attól, amilyen készségekre az első osztályban szüksége lesz. Kézenfekvőnek tűnhet ilyenkor színezők és feladatlapok garmadájával elárasztani a gyereket, ám a mozgások finomodásához nem erre van szükség.
Széthagyja a játékait, ruháit, egyéb holmiját? Mindennapos problémának tűnik, hogy nekünk, szülőknek kell rendet tenni utána? Tapasztalat hogy gyermekünket a legnagyobb nehézségek árán – vagy még úgy sem – tudjuk rendre szoktatni. Tippek az életkornak megfelelő, helyes módszerek alkalmazásához.
Az olvasás maga, a titkok és kalandok világába való repülés. De hogy repüljön egy, az olvasást most kezdő gyerek? Különlegesen szerkesztett könyvekkel segíthetünk nekik. Segítünk a választásban!
Igyekezz már, hol a cipőd, el fogunk késni, miért most jut eszedbe, hogy pisilni kell, jajj kell az úszás cucc, megőőőőrülöööök hogy minden reggel ez megy! Na tegye a szívére a kezét, akinél még nem hangzottak el ezek vagy ennél változatosabb, neaggyisten cifrább napindító mondatok. Ugyhogy ugye? Szerintem bátran és általánosan kijelenthetjük: a reggeli készülődés, és intézménybe-munkahelyre kerülés a nap egyik legstresszesebb része – minden résztvevőnek! No de, tudjuk-e hogy miért? Kis-Kovácsné Vancsa Barbi írása.
...a lét nagy kérdéseire sokszor találhatunk válaszokat gyógyító, segítő, terápiás mesékben is. A mese tehát nagyon fontos szerepet játszik az életünkben: adjuk meg a módját a gyerekkori mesélésnek és engedjük, hogy felnőttként is elkísérjen bennünket a varázsa, ameddig csak lehet.
Pszichológus szakértő gyűjti csokorba gondolatait arról, hogy miért meséljünk, mikor milyen mesére lehet szüksége a gyerekeknek, oviskortól kamaszkorig egyaránt.
Gyorsan változó világunkban, ahol a gyerekekre nap mint nap számos kihívás vár és könnyen elfoghatja őket a bizonytalanság érzése, az önbizalom az egyik legnagyobb ajándék, amit egy szülő adhat.
A KSH jelentése szerint jelenleg közel félmillió olyan szülő van Magyarországon, akik egyedül nevelnek körülbelül 700 ezer gyermeket, akik naponta számos kihívással néznek szembe. Sokszor még most is láthatatlanok a magyar társadalom számára.
Toporzékol? Eldobja magát? Kiabál és csapkod? Úgy érzed tehetetlen vagy? Megnyugtatunk, a "legjobb" családokban is előfordul, sőt teljesen normális jelenség. :) Teveliné Horváth Melinda, gyermekpszichológus - gyakorlati tanácsokkal lát el bennünket, hogy könnyebben kezeljük gyermekünk érzelmi kitöréseit.
Bármennyire is szeretnénk az anyaságot az első pillanattól kezdve felhőtlennek megélni, nagyon-nagyon kevesen vannak azok, akiknek ez sikerül is. A többségnek, legalább annyi kétség van a gondolataiban, mint amennyi magabiztosság, és a kis negatív hang egészen könnyen egyre mélyebbre tud lehúzni, ha nem vagyunk résen.
Arra a kérdésre, hogy „Szabad-e büntetni a gyereket?”, a családok többségében a szülők egyenes választ adnak, de ezek három csoportba sorolhatók. Nem is maradunk meg a három jellemző válasznál, hanem inkább megnézzük, mit okoz a büntetés, és mennyire éri el a célját. - Novák Ferenc pedagógiai viselkedéskutató írása.
Bizonyára találkoztál már olyan szülővel, aki meglepődve tette fel a kérdést: Miért hazudik ez a gyerek? Amikor ezt kérdezik, akkor ezzel arra célozgatnak, hogy valami baj van a gyerekkel. Van különbség aközött, hogy néha füllent a gyerek vagy ha állandóan hazudozik, de ezek alapja hasonló. - Novák Ferenc pedagógiai viselkedéskutató írása.
Van az úgy, hogy a szakember is csetlik-botlik... ;-) Elrontja, elfelejti, elbizonytalanodik, megkérdőjelezi magát, sőt segítséget is kér. Kis-Kovácsné Vancsa Barbara írása.
A pozitív megerősítések, dicsérő szavak a felnőtteknek is fontosak, de a gyerekeknek szárnyakat adnak, növelik az önbizalmukat. Néhány egyszerű szó, mondat, amit érdemes kipróbálni. A szokásos kérések, fegyelmezések után íme a pozitív lista:
A figyelem, az észlelés, az emlékezet és a gondolkodás, mint kognitív képességeink kihatnak mindenre, amit csinálunk. Legyen az iskolai, munkahelyi vagy sportban való teljesítményünk. Mint minden más képesség, ez is formálható, fejleszthető.
Mikor jön el az idő, amikor egyedül mehet iskolába? Erre nincs általános szabály, de néhány dolgot érdemes megbeszélni velük, mielőtt egyedül útra kelnek.
Szülői rémálom, mikor a gyerekeket az iskolakezdéshez közelítve vissza szeretnénk szoktatni a korai felkeléshez. Ötletek, tippek, hogyan könnyíthetjük meg a helyzetünket és a gyerekekét is.
Nyáridőben nem könnyű elérni a gyerekeknél, hogy segítsenek. Ha „díjazást” kapnak a munkájukért, könnyebben behatárolható számukra a munka értéke, és jobban rávehetőek egy-egy feladatra. Házi pontozásos rendszerünk évek óta működik, próbáljátok ki ti is!