Jelenlegi hely

Nem nekem tanulsz! - gondolatok a bizonyítvány körül

Pontosan emlékszem, nagyobbik fiam még csak óvodás volt, de a környezetünkben már voltak iskolás gyerekek, én már az ő bizonyítványosztásuknál azon remegtem, hogy vajon, majd az én gyerekemnek milyen jegyei lesznek 2-3 év múlva...

Azt valahol legbelül tudtam, hogy ahogy én sem kaptam sem büntetést, sem jutalmat a jegyeimért, én sem fogom ezeket az eszközöket használni. Ugyanakkor azt is éreztem, hogy ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy tudnám, hogyan is leszek ura a helyzetnek legbelül.

Aztán teltek az évek, és még jóval az iskolakezdés előtt megjött a felismerés, ahogy közösségi oldalakon rég nem látott osztálytársaim felnőttkori életvitelével, hivatásával megismerkedtem:

A jegyeknek szinte semmi köze a későbbi sikerekhez és magabiztossághoz.

Ami nem azt jelenti, hogy az általános iskolából a „leggyengébb” tanuló később egyetemet végzett és professzor lett. Nem, nem a tanulmányokról és a később szerzett jegyekről beszélek, mint „siker”.

Arra gondolok, hogy a világ egészen különböző országaiban álltak helyt olyan osztálytársaim, akik az általános iskolában nem emelték az osztályátlagot olyan pozíciókban, amelyek gyerekkoromban még teljesen elképzelhetetlenek voltak.

Mit látok azóta is baráti és a saját gyerekeimen? 

Hogy évről-évre jönnek olyan új tantárgyak, ami elkezdi érdekelni a gyerekeket...
Vagy jön egy új tanár, aki az addigi tantárgyat számára megközelíthetőbben tudja oktatni és az azért lesz érdekes... 
Vagy felfedez a gyerek a környezetében egy olyan szakmát, ami megfogja, elkezd érdeklődni iránta és felméri, hogy mi is szükséges ahhoz, hogy abban ő is el tudjon mélyedni...

És láss csodát, ilyenkor „váratlanul” valahogy mindig javulnak a tanulmányi eredmények.

Pedig egyik eset sem arról szól, hogy jutalmaznak a szülők, esetleg megvonnak, büntetnek, fenyegetnek, ajándékot adnak. Mindannyiszor a gyerekben ébred fel a belső motiváció, hogy jobb jegyeket szerezzen

A büntetés vagy nagy értékű jutalmazás a jegyek kapcsán olyan stresszt tesz a gyerekre, ami egyáltalán nem hiányzik egy komolyabb dolgozat vagy vizsga mellett.

Arról nem is beszélve, hogy ezekkel a módszerekkel nem lehet a gyerek belső motivációját felébreszteni. Ezek az eszközök hosszútávon kizárólag a szülő céljait tudják szolgálni, nem pedig a gyerekét, így az idő előrehaladtával sajnos egyre kevésbé működnek.

Persze érthető az is, ha a szülőnek fontos a kitűnő bizonyítvány, lehet ebben is támogatni a gyereket. A lényeg, hogy reálisan lássuk gyerekünk képességeit, érdeklődését, felkészültségét, és ezekhez mérten alakítsuk ki a tanulmányi eredményre vonatkozó elvárásunkat. 

Az elvárás mellé természetesen meg kell adni a bizalmat is!

Hogy képesnek tartjuk arra, hogy a legjobbat hozza ki magából. 

Ezzel szemben ha nem jól mérjük fel a gyerek képességeit, vagy látjuk ugyan reálisan, de mégis lehetetlenül magas elvárást támasztunk vele szemben, az egészeb biztosan kontraproduktív. Vagyis a gyerek messze nem lesz képes teljesíteni a szülő által kitűzött célt, ami nemcsak önmagában és a szülőben okoz csalódást, hanem egyre kevesebb önbizalma lesz az évek során – várhatóan nem csak az iskolai tevékenységet illetően...

Érdemes szülőként feltenni magunknak a kérdést: Mi a fő célunk? 

Az, hogy gyerekeinket a saját álmai megvalósításában támogassuk vagy pedig a saját, meg nem valósított elképzeléseinket akarjuk kihozni belőle minden áron?


Szabó-Máthé Hanga
életvezetési és anya coach, anyacoaching.hu

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg másokkal is!
                               

Neked ajánljuk!

Az internetfüggő agy - mit tehet a szülő?

Az internetfüggő agy - mit tehet a szülő?

A technológia fejlődése minden korban befolyásolta az emberek életvitelét, szokásait. Napjainkban a világháló játszik jelentős szerepet életünkben. El kell ismerni az Internet gazdag információforrás, széleskörű a felhasználhatósága. Azonban egyre több tudományos bizonyíték mutat arra, hogy a túlzott használata a droghoz hasonlóan függőséget alakíthat ki.
A trambulin veszélyesebb, mint a biciklizés, a rollerezés vagy a hintázás? - A gyermektraumatológus válaszol

A trambulin veszélyesebb, mint a biciklizés, a rollerezés vagy a hintázás? - A gyermektraumatológus válaszol

A trambulin közkedvelt szabadtéri eszköz Azonban azt szem előtt kell tartani, hogy nem játék, hanem akrobatikus sportszer. A nem megfelelő használata sok balesetet okozhat.
A barát az, akivel szebb a világ - Idézetek kicsiknek és nagyoknak

A barát az, akivel szebb a világ - Idézetek kicsiknek és nagyoknak

Akár a gyermeki játszótéri barátságokról, akár a felnőttek közötti évtizedes kapcsolatokról van szó, a barátság az egyik legfontosabb kapocs az életünkben. Ezek az idézetek segítenek szavakba önteni azt, amit érzünk – és amit talán nem is tudtunk eddig kimondani.
Barátság világnapja – Ünnepeljük együtt az élet legszebb kapcsolatait!

Barátság világnapja – Ünnepeljük együtt az élet legszebb kapcsolatait!

Július 30. az a nap, amikor a barátságokat ünnepeljük. Az ENSZ által is elismert Barátság világnapja nemcsak arról szól, hogy felhívjuk egy régi barátunkat vagy megköszönjük a társaságot valakinek, aki fontos számunkra, hanem arról is, hogy a család legkisebb tagjai is megtanulják, milyen értékes a barátság.
Ugrás az oldal tetejére