Jelenlegi hely

Tanító néni jelentem - Kezdődik az iskola!

Szakszerű segítség az iskolakezdéshez Éva tanító nénitől! Mi mindent kell beszerezni szeptemberre? Lássuk csak!

Sziasztok! Éva néni vagyok, alsós tanító néni, ráadásként a fiam szeptemberben lesz elsős. Akárhány év gyakorlatom van már, mégis izgulok!

4 év óvoda után egyértelmű lenne a válaszom, mégis motoszkál bennem a kérdés: felkészült a megmérettetésre? Megtalálja majd a helyét az új környezetben, be tud majd illeszkedni? Milyenek lesznek a barátai? Szeretni fogja az új tanítóját? A tanító szeretni fogja őt? Milyen tanuló lesz vajon? Hányas lesz a magatartása? Szorgalmas lesz, vagy noszogatni kell majd?

Megannyi kérdés foglalkoztat ilyenkor, ezeket biztosan a gyermek is megfogalmazta már valamilyen szinten magában, beszélgessetek róla!

Az érzelmek után pedig jöjjenek a tárgyi jellegű kérdések! Igyekeztem összeszedni a legfontosabb dolgokat, mint tanító néni. Figyelem, én csak egy egyszerű tanító néni vagyok, és a saját véleményemet, több éves tapasztalataimat írom le!

 

Kezdődik az iskola!

Nem riogatok senkit, de itt és most kezdődik már az iskola: a bevásárlással. Mielőtt még befizetnénk egy utolsó nyaralásra, gondoljuk át, mire kell még tartogatnunk némi pénzt:

  • Tankönyvek: A kormány elsőtől a kilencedik osztályosokig minden gyermek számára ingyenesen biztosítja a tankönyvcsomagot - erre nincsen gond.
  • Iskolaszerek: Tudod, sok kicsi sokra megy, figyeld az ár-érték arányokat!
  • Iskolatáska: Könnyebbik része a vásárlásnak, de a gyermek számára elég nehéz lesz.

A tankönyveken nincs mit tárgyalni: még szerencse, hogy azokat nem a szülőknek kell összeválogatni, megrendelni, átvenni... Ezzel szemben az iskolaszerek már augusztus elején ellepik az üzleteket, mértéktelen és ésszerűtlen vásárlásra csábítva a (vajszívű) szülőket. Nézzük át együtt, mit, milyet, mennyit érdemes beszerezni!

Tolltartó

Egész nap ezt fogdossák, rángatják, „dobálják”, főleg azért, mert kérem: „Vedd elő a piros színest, … tedd vissza, Vedd elő a grafitodat… tedd vissza…” Néha radírozni kell, faragni kell, vonalzót elővarázsolni stb., és mindig vissza kell cipzározni. Szóval masszív tolltartóra lesz szükség legalább 2 évre (ha jól vigyáztok rá, akkor 4 is lesz belőle, vagy örökölheti a kisebb).

Ami nagyon, de nagyon fontos: a tolltartó tartsa a tollakat (azaz a ceruzákat) biztonságban, hogy ki ne szökjenek a helyükről, mert akkor aztán elgurulnak, beverik az „orrukat” és kitörik a szép hegy… Nem érünk rá órán faragni, sőt, szünetben sem, amikor végre lehet szaladgálni!

Mindenképpen együtt pakoljátok bele a ceruzákat, beszéljétek meg, melyik rész mire lehet jó. Nem tanácsolnám az emeletes tolltartókat a fenti sűrű használat miatt főleg: mire megtalálja, melyik rekeszben van az a ceruza, addig a többiek már rég elővették és dolgoznak vele. Míg keresi, nem tud figyelni a tanítóra, nem fogja tudni, mi a feladat.

A kihajtós tolltartó azért jó, mert egész sok ceruza és a műanyag átlátszó tokba az órarend is belefér. Kell kb. 3-4 grafitceruza, 2 postairon, 12-es színesceruza, radír, faragó, kisvonalzó. Tehát kb. 18-20 hely kell, hogy legyen egy tolltartóban.

Faragó vagy hegyező

Olyat érdemes vásárolni, amit te is szívesen, könnyedén használsz, hiszen leginkább te, vagy valamelyik felnőtt fogja faragni esténként a ceruzákat. Érdemes otthonra beszerezni egy asztali faragót (akár elektromosat is), mert a kézi faragók az első osztályban igencsak könnyen elhasználódnak. A faragó és a hegyező szavak egyébként ugyanazt a célszerszámot nevezik meg!

 

Ceruza

H-s vagy HB-s? Háromszög vagy sima henger? Vékony, vagy vastag? Radíros?

Egyik sem: inkább drágább, de márkás, sima ceruzát vegyetek, amit lehet normálisan faragni, aminek a hegye nem törik ki írás közben, aminek a fóliája nem mállik le. Elsőben a háromszög formájút javaslom, segíti a helyes ceruzafogás kialakulását. Még jobban hatással lesz a gyermek kezére a mélyedésekkel teli ceruza: pont a kis ujjbegyeire méretezték.

Minden alkalommal el kell mondanom a szülőin is és utána is: az olcsó ceruza drágább, mint a drága. Az olcsó helyett 1 hónap múlva újat kell venni, mert kidobásra ítéljük. 9-10 hónap alatt „elfogyaszt” a gyerek 9-10 olcsó ceruzát, míg egy drágábbal egész évben tudna dolgozni.

Ez nemcsak a ceruzára érvényes, hanem a radír, faragó, színes ceruza stb. esetében is. Márkát nem jelölnék meg, de a zöld „bices” ceruza például még sosem hagyott cserben.

H és HB – ezt mindenképp próbáljátok ki a boltban. A H keményebb egy kicsivel, a HB puhább. A B-s ceruzák már maszatolnak, művészeti osztályban lehet rá szükség.

Radír a végén? Nem ajánlom. A célnak nem megfelelő, csak feszültségoldó eszköz: vagy lerágja, vagy lemorzsolja a gyerkőc munka helyett.

Ha ráírnátok az eszközökre a gyermek nevét: alkoholos filccel, vagy tollal megtehetitek. A menőbb ceruzákon már van ilyen fehér sáv kialakítva.

Színes ceruza

12 színűkről beszéljünk, ezekkel lehet napi szinten dolgozni akár tolltartóban, akár rajzdobozban. A vastag fajtát szeretem a kicsikkel használni. Előnye: nehezen törik a hegye, masszív, szép, erős színeket kapunk vele, könnyebben beleillik az apró kezecskékbe. Aki eddig keveset rajzolt, annak is biztosan sikere lesz.

Vékony fajtákból nagy a választék, éppúgy az árában. Itt sem a legolcsóbb a legjobb, de a fent említett zöld grafitceruza színes rokonait itt is ajánlom. Ezt sem győzzük faragni! Pasztell színes ceruzákkal és akvarell ceruzákkal vigyázzatok, mert nagyon puhák, maszatolnak – első-másodikban nem is nagyon használjuk.

 

Vonalas füzetek

Legfontosabb a belseje: a legolcsóbb füzetekből általában hiányzik némi megfelelő mennyiségű festékanyag, alig láthatóak a vékony segédvonalak. Néha még a papírt is kispórolják belőle. Az éppen írni tanuló gyerkőc könnyen kiszakíthatja, a radírozáskor kilyukadhat… Ezen sem érdemes tehát spórolni.

Fontos a füzet külseje is. Az olcsó füzetnek a külseje sem megfelelő vastagságú, pikk-pakk összegyűrődik, csúnya lesz (lsd. később a csomagolásnál).  Ne sajnáljuk az elsőstől a füzetet, nagyon fontos neki az első évben (is) a szép, lendületes írás elsajátítása.

Elsős vonalas füzet kódja: 14-32, másodikosnak 16-32, harmadikosnak 12-32, negyedikesnek (és további évfolyamoknak) 21-32. (Az első szám a sorok számát, a második szám a lapok számát jelenti, így az első számot kell figyelni!)

Lecke füzet: Praktikus, mert előre megírták, nekünk csak az órákat kell majd felírni, a tanulónak meg csak a leckét. Egy hátránya van: nem lesz elég egy tanévre. Ha iskolaotthonos oktatásban vesz részt a gyerek, első héten kérdezzünk rá, hogy szükséges-e.

Négyzetrács vagy kocka? Igazából négyzethálós. Csak arra figyelj, hogy legyen margó belül!

 

Zsírkréta

Tekerős: nem igazán zsíros, de tartósabb, szép erős színekkel lehet vele dolgozni. Viaszkréta: általában a színe halványabb.

Vízfesték

12 színű, egy terű kiszerelésű a legpraktikusabb. Figyeljetek arra, hogy a korongok ne legyenek picik, mert azt nehéz lesz ecsettel „feloldani”. Ilyen például a csavaros-korongos festék: helytakarékos, de kicsik a festékkorongok. Gondolj arra, hogy ezt talán az egész iskolás éveiben használhatja. Általában elmondható: a nagyon olcsó vízfestékből pont a „szín” hiányzik – ezzel nem tudnak szépen dolgozni a gyerekek, sokszor elvesztik a kedvüket, mert „a többieké szebb”.

 

Filctoll

Vékony hegyű, 12 színű filctollakra gondolhat egy tanító néni, aminek az élettartama legalább 1 tanév. Nálunk az „icos” legalább 2 tanévig kitart.

Ecset

Minden évben feladják a gyártók a leckét, ugyanis ahány féle, annyi számozás. Eredetileg 1-12-ig terjed a számozás: a vékony 2-es, a közepes 6-os, a vastag 10-es méretű. Vedd figyelembe, hogy a vízfestékben szokott lenni már egy!

 

Gyurma

Az egyszínű szürke vagy fehér színű kis darabokból áll, egyszerű vele dolgozni. A színes könnyen eltereli a gyermek figyelmét, főleg, ha csak „szobrászkodik”. A színek egy idő után könnyen keverednek, év végére egyszínű lesz belőle. A hagyományos, bolti gyurma a legmegfelelőbb erre. Fejlesztő hatását kiemelném, érdemes otthonra is beszerezni egy csomaggal. Otthonra persze jó a házilag készített só-liszt gyurma, vagy a főzött gyurma is.

 

Ragasztó

Technokol vagy stift? Az előbbi büdös, folyik, de jól ragaszt. Macerásabb a használata. A stift is büdös, de nem annyira. Könnyű kezelni, de néha csomós és könnyen kiszárad (késsel le lehet vágni a tetejéből, ha megkeményedett). A stiftből a közepes méretű kell minimum, hogy az egész tanévet hatékonyan körberagasztózza.

 

Írólap

A5-ös méretű, egy csomagban 50 db van. Vagy betűelemek vázolásához, vagy időkitöltő rajzoláshoz szokták használni. Felsőbb évfolyamokon akár röpdolgozatokhoz is.

Famentes – félfamentes? Akár rajzlap, akár írólap kell, a tanító szokta jelezni, milyet szeretne használni az év során. Legegyszerűbben: a famentes fehér, szép, a félfamentes barnás, szürkés, nem annyira szép. Ha a tanító nem határozta meg, érdemesebb a fehérebbet venni, nyilván ezzel mutatósabb alkotásokat lehet kreálni.

Színes papírok

Sokfélesége miatt a tanító nénik meg szokták adni, hogy melyikkel szeretnének dolgozni:

  • négyzet alakú színes papír (=origami papír) csomag
  • kisméretű színes papír, túloldala fehér (=kivágólapok)
  • nagyméretű színes papír, túloldala fehér


Tükör

Egy vagy kétoldalú? Ha nem jelezte a tanító néni, akkor is elég (szerintem) az egyoldalú tükör, hiszen egyszerre egy oldalt nézünk, és geometrián is ugyanúgy csak az egyik oldalára lesz szükség, de csak akkor vegyetek, ha azt kérik!

 

Toll

A “zebrás” tollat ajánlanám, mert szépen fog, nem folyik, árban is nagyon jó.

Olló

Fontos, hogy a jobbkezes gyereknek jobb-, a balkezesnek balkezes ollót vegyünk! Nem árt, ha van tokja is.

 

Mérőszalag

Papírszalag, könnyen gyűrődik és szakad, de matematika órákon, méréseknél nagyon hasznos. Már nyáron ismerkedhettek vele! Az IKEA-s szalag csak hasonlít, nem lesz jó, mert rendkívül vékony.

 

Számolókorong

Kék dobókockában piros-kék korongok várják az iskolát: matematika, ének, magyar órákon a leghasznosabb. Vásárláskor érdemes a boltban ezt kinyitni, ugyanis az utóbbi években az egyik cég nagyon vékonyakat gyárt - ezt ne vegyük meg!

 

Műanyag óra

Állítható mutatókkal könnyen megtanulják majd a pontos időt. Ebben a digitális világban fontos a hagyományos időmérés is!

 

Számoló rúd

Szerintem ezt már a legtöbb iskola nem kéri (nálunk a régi megmaradt rudakat még használjuk szorzótábla tanulásakor, vagy tornyot, szőnyeget építenek belőle a gyerekek, ömlesztve van egy nagy dobozban…)

 

Színes pálcika

Matematika órán lesz rá szükség, de magyar órákon is elővettük sokszor elsőben: a zöngés-zöngétlen hangokat jelöltük a megfelelő színnel.

 

Logikai készlet

Nagyon jó találmány, jókat lehet vele játszani. Csak akkor probléma, amikor el kell tenni vissza a helyére: valakinek mindig elgurul új gazdát keresni :)

 

Éva néni blogjának következő részében az iskolatáska lesz terítéken! Addig is pihenjetek, játsszatok együtt sokat! Sok sikert minden gyermeknek és szülőjének!

Éva néni

 

 

Szerző: Táboriné Ungvári Éva - Ceglédimami

Neked ajánljuk!

Hogy kerüljük el a karácsonyi túlevést?

Hogy kerüljük el a karácsonyi túlevést?

Az ünnepi ételek és desszertek bősége sokunk számára kihívást jelent. Hogyan élvezhetjük ki az ünnepi asztal örömeit anélkül, hogy túlevésbe csúsznánk? Völgyesi Anett, funkcionális táplálkozási tanácsadó hasznos tippeket hozott nekünk, hogy meg tudjuk tartani a mértéket, miközben élvezhetjük is a finom falatokat.
Címlap Édesítsünk természetesen, cukor nélkül

Édesítsünk természetesen, cukor nélkül

A fogyókúrázóknak vagy friss életmódváltóknak gyakran éppen a cukor és az édes ízek hiányoznak a legjobban. Az ünnepi időszak közeledtével mindannyian szeretnénk valami finomsággal megörvendeztetni szeretteinket, miközben egyre többen keresünk egészségesebb alternatívákat. Hogyan lehet édességeinket és desszertjeinket természetes módon, cukor nélkül elkészíteni anélkül, hogy kompromisszumot kötnénk az ízélmény terén? Ehhez hozott Nektek most tippeket Völgyesi Anett, funkcionális táplálkozási tanácsadó, sportedző.
Aki kicsiben tervez, előbb-utóbb nagyban is fog: bakancslista a téli szünetre

Aki kicsiben tervez, előbb-utóbb nagyban is fog: bakancslista a téli szünetre

A bakancslista is egy élettervezési módszer, kicsit játékosabban, de tervezésre ösztönöz. Jó módszer a gyerekek és magunk előre tervezésre szoktatására.
Karácsonyi fényárban úszó csodaházak, avagy a legszebb karácsonyi kiránduló helyek

Karácsonyi fényárban úszó csodaházak, avagy a legszebb karácsonyi kirándulóhelyek

Karácsony gondolatán, nincs az a fényár, amitől besokallnék, még ha az egész ország egy csillogó villogó nagy meseházzá öltözne, én azt is gyönyörűnek látnám. Lassan a porták ünnepi kivilágításba borulnak, ám vannak, akik igazán kiemelkedő módon öltöztetik fel házaikat, és turistalátványossággá növik ki magukat kicsik és nagyok örömére egyaránt.
Ugrás az oldal tetejére