Az advent időszakának a befelé fordulásról és a mögöttünk hagyott év történéseinek összegzéséről, valamint lezárásáról kellene szólnia. Ehhez képest a karácsonyt megelőző heteket a rohanás, az év végi hajtás és a boltokban való tolongás jellemzi. Nézzük meg, hogy az ajándékok utáni hajszánkat mi idézi elő, és vásárlás közben milyen folyamatok zajlanak le bennünk. Egy kis tudatossággal és odafigyeléssel nemcsak a pénztárcánknak tehetünk jót, hanem a lelkivilágunknak is.
A vásárlás egyszerre érzelmi és racionális döntés
Egyes tanulmányok szerint a vásárlás egy ősi ösztön. Bármilyen hihetetlen, ez még gyűjtögető és vadászó eleinktől maradt ránk, akárcsak az a jó érzés, amely akkor tölt le bennünket, hogyha a vágyott terméket megkaparintottuk. Vásárlás közben több agyi terület is működésbe lép.
Egyes neurológusok ezt idegi kötélhúzáshoz hasonlítják. Mikor egy termék megragadja a figyelmünket, akkor agyunk jutalomközpontja fokozott dopamin-termelésbe kezd, amely hatására kellemes érzés önt el minket. Ugyanakkor az árak szemlélésekor az a terület is bekapcsol, amely a veszteség érzését közvetíti felénk.
A reklámok nem véletlen hatnak elsősorban az érzelmeinkre. De természetesen észszerű okokkal is alátámasztják hirdetésüket a cégek, amelyekkel azt üzenik a vásárlóknak, hogy az ő termékük megvásárlása létszükséglet a számunkra. Érdekes jelenség, amelyet több kutatás is alátámasztott, hogy miután a kosarunkba helyeztünk egy több szempontból is hasznosnak ítélt terméket, utána hajlamosak vagyunk valamilyen felesleges apróságot is mellé tenni.
Személyiségünk is, nemünk is befolyásolja vásárlási szokásainkat
A megfigyelések szerint a külvilág felé nyitott, könnyen ismerkedő, úgynevezett extrovertált személyiségekre vásárlásaik során nagyban hat a környezetük, valamint az áru külseje és presztízsértéke. Velük szemben a befelé forduló, introvertált egyéniségek megfontoltabbak miközben róják a köröket a boltok polcai között. Nagyobb figyelmet fordítanak a részletekre, elemzők, és kevésbé hajlamosak felindulásból vásárolni.
A sztereotípia szerint a hölgyeket jobban elkapja időnként a „boltkór”, mint az urakat. Ez részben helytálló is, mivel a két nem tagjai máshogy viselkednek vásárlás közben is. A nők szeretnek betérni több üzletbe is, összehasonlítják az egyes boltok kínálatát, árait, alaposan megvizsgálják a kihelyezett árukat. Előszeretettel kérdeznek, elegyednek beszédbe az eladóval, és ha van rá mód, ki is próbálják a termékeket, mielőtt megvásárolnák azokat.
A férfiak rendszerint célratörőbbek e területen is. Elhatározzák, hogy mit szeretnének venni, és megpróbálják azt mielőbb fellelni. A böngészéshez, a részletes vizsgálathoz általában nincs türelmük.
Csábító csecsebecsék
A karácsonyi bevásárláskor akarva-akaratlanul meglepjük saját magunkat is egy-két aprósággal a menü hozzávalóinak és az ajándékok beszerzésén túl. Ilyenkor a boltok és az árusok olyan trükkökhöz folyamodnak, amelyek tudat alatt is képesek hatni ránk, így sokszor úgy jövünk ki egy üzletből, hogy olyasmi is a kosarunkban van, amit normál esetben vélhetően rá sem írnánk a bevásárlólistánkra. Leginkább a hipermarketek és a nagy bevásárlóközpontok képesek bűnbe vinni a vásárlókat.
Nem véletlen, hogy ilyenkor még gyakrabban találkozunk nem szokványosan vagy extra látványosan kihelyezett árukkal. Mint ahogy az sem, hogy alig belépve a tág térbe rögtön karácsonyi csecsebecsékbe és finomságokba botlunk, amelyeket színesen és ízlésesen tárnak elénk. A sárga háttérre feketével szedett akciós feliratok ugyancsak költekezésre csábíthatnak, mint a várakozási pontokon kihelyezett apróságok.
Régi, jól bevált trükk továbbá, hogy az alapvető élelmiszerek az áruházak legtávolabbi pontján kapnak helyet, így a vevőknek végig kell sétálniuk az egész bolton a mindennapi cikkekért. Minél több időt tölt a vevő az üzletben, annál többet vásárol – vélik a marketingesek, ám ezt nemrég sikerült megcáfolni.
A Pennsylvania Egyetem kutatói a bevásárlókocsikra erősített nyomkövetők adatai alapján megállapították: minél tovább tartózkodnak a vásárlók az áruházban, annál céltudatosabbakká válnak. A vásárlással töltött egyre hosszabb idő nyomasztóvá válik számukra, ezért egyre kevesebbet nézelődnek, és csak a megvásárolni kívánt termékeket keresik.
Ha a fenti marketingfogásokkal tisztában vagyunk, akkor elkerülhetjük a bevásárlást követő kisebb vagy nagyobb lelkiismeret-furdalást is.
Forrás: csalad.hu
- Budapestimami -
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges