A Tudatos Vásárlók Egyesülete minden évben teszteli a különböző típusokat. Idén a hagyományos vezetékes porszívókkal kezdték a sort. A termékteszt eredményei segítenek kideríteni, melyik porszívóra számíthatunk leginkább különböző szempontok szerint.
Nemzetközi együttműttműködésben a Tudatos Vásárlók Egyesülete idén 15 márka – Bosch, Dyson, Eta, Gorenje, Hoover, Kärcher, Miele, Nilfisk, Numatic, Ok., Philips, Rowenta, Sencor, Tesla, Tristar – 46 porszívóját vizsgálta meg alaposan. Ebből 24 porzsák nélküli, 22 pedig porzsákos változat.
Értékelték a készülékek:
- tisztítási hatékonyságát,
- használhatóságát,
- tartósságát,
- zajosságát,
- valós energiafogyasztásukat,
- valamint a porkibocsátást.
Ugyanis a porszívók nemcsak beszívják a port, hanem valamennyit vissza is juttatnak a helyiség légterébe. Ennek pontos mértékét is meghatározták mérésekkel a tesztelés során.
Porzsákos vs. porzsák nélküli
Leginkább egyéni preferenciák mentén dől el, hogy valaki ilyen vagy éppen olyan típust részesít-e előnyben. Annyi bizonyos, hogy a terméktesztek is alátámasztják, hogy hatékonyság tekintetében nem ez lesz a döntő, ugyanis mindkét fajtából végeztek termékek a lista élén. Amivel jó, ha számolunk, hogy porzsákos porszívók esetében a porzsák mindig plusz költséget jelent majd. Viszont az allergiásoknak
bizonyára megéri ennyi plusz befektetés annak érdekében, hogy ne kelljen rendszeresen üríteniük a porzsák nélküli típusok portartályát.
Padló vs. szőnyeg
Az kevésbé meglepő, hogy padlón jellemzően jól boldogul minden porszívó, akár por, akár darabosabb szennyeződés felszívásáról legyen szó. Bár ritka, de néhány tesztelt porszívónak ez is kihívást jelentett. Ami viszont már érdekesebb, hogy a szőnyeggel több terméknek is nehézsége adódott, főleg, ha szőrök, hajszálak felszívásáról volt szó. Erre a 46-ból csak 13 termék kapott közepes vagy annál jobb értékelést. Ha tartunk otthon kisállatot, esetleg több hosszúhajú családtagunk van, ez különösen fontos szempont lehet termékválasztásnál. A legjobb 3 termék ebből a szempontból egy Philips egy Miele és egy Bosch porszívó lett.
Nehezebb vs. könnyebb
3,5kg és 9kg közötti porszívókat teszteltek. A teszt tapasztalatai szerint nem feltétlen a könnyebb darabokkal lehet a legjobban manőverezni. A majdnem 8 kilós Miele Boost CX1 125 Edition például az egyike azoknak a porszívóknak, melyek a legjobb pontszámot kapták mozgatási és tárolási szempontból. Ugyanúgy a legkevesebb pontszámot elértek között is végeztek 7-8kg-os darabok. Vagyis a porszívók súlya alapján jó, ha nem vonunk le következtetéseket a majdani könnyű irányíthatóság tekintetében se pro, se kontra.
Mért vs. érzékelt zaj
Maximális erőre állítva padlón mérték a porszívók zajszintjét, majd szubjektív módon is értékelték a keletkező hanghatás jellegét. A mért értékek 74,7 és 57,9 dB között mozogtak. A leghangosabb porszívók között végzett az Ok. OVC 81522 B (73,7 dB) és a Tristar SZ-3174 (74,7 dB). A szubjektív értékelés is megerősítette ezt az eredményt. A legmagasabb decibel értékekhez jellemzően kellemetlen szubjektív élmény is társult. Egy-két kivétel viszont akadt, mely esetben kevésbé értékelték zavarónak a zajt, mint amennyire a mért érték esetleg indokolta volna. Ami itt érdekesség, hogy fordított esetben gyakrabban mutatott eltérést a mért és a szubjektív értékelés. Vagyis az alacsonyabb decibel értékek esetében több porszívónál is előfordult, hogy szubjektíven kellemetlennek ítélték a hang jellegét.
Olcsó vs. drága
A tesztelés idején a termékek átlagára 16 000 Ft és 198 000 Ft között mozgott. Ehhez képest az első két helyen egy porzsákos és egy porzsák nélküli Rowenta porszívó végzett 80 000 Ft-os, illetve 63 000 Ft-os átlagáron, 79% illetve 73%-os értékeléssel összesítésben. De a Rowenta RO7C66 Green Force Cyclonic Effitech+ például 56%-os eredményt ért el összesítésben és hasonló árkategóriában, ő 77 000 Ft-os átlagáron érhető el. A legdrágább tesztelt terméknek a 30. helyre sikerült befutnia összesítésben.
Mindegyik terméknek más-más az erőssége vagy éppen a gyengesége. Ezért jó, ha tájékozódunk vásárlás előtt arról a konkrét termékről, amit meg szeretnénk venni. Ha csupán márka, ár vagy valamilyen logikusnak tűnő következtetés alapján döntünk, nem biztos, hogy a saját igényeinknek megfelelő terméket tudunk választani. A terméktesztek eredményei viszont a saját preferenciáink alapján szűrhetőek és támogatják a tudatos vásárlói döntéseket.
A teljes termékteszt előfizetéssel megtekinthető ITT
MIÉRT FIZETŐS AZ EREDMÉNY?
Az International Consumer Research & Testing (ICRT) 1990-ben létrehozott, egységes sztenderdeket követő termékteszteléssel foglalkozó szervezet. A célja az, hogy megalapozott információkkal segítse a vásárlókat. A hálózat fogyasztóvédelmi szervezeteket fog össze Európából és a világ minden tájáról. Minden tagja reklámmentesen, gyártóktól, kereskedőktől és politikai pártoktól függetlenül működik. A tesztek részletes eredményeit kizárólag az ICRT-hez tartozó szervezetek publikálhatják saját, erre a célra kialakított felületükön. A hálózat magyarországi tagja a Tudatos Vásárlók Egyesülete, amely a www.tesztek.tudatosvasarlo.hu weboldalon teszi közzé magyarul a nemzetközi vizsgálatokban megszerzett részletes, fogyasztói szempontok mentén rendszerezett eredményeit, valamint a nálunk is kapható termékek – teszt publikálásának időpontjában aktuális – átlagos fogyasztói árát. A Tudatos Vásárlók tesztjei olyan vizsgálatokra alapoznak, melyekben nemcsak műszeres méréseket végeznek, hanem ki is próbálják, felhasználói oldalról is értékelik az adott árucikkeket.
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges